Сьоги
Король
Тура
Офіцер
Кінь
Пішак
Золотий генерал
Срібний генерал
Спис
Початкова позиція
|
Як грати в сьоги ( японські шахи )Правила гри сьоги.
Сьоги.
Сьоги – це японські шахи. В світі біля 30 млн. прихильників цієї гри. Проводяться чемпіонати Європи та світу.
В сьоги є спільним з міжнародними шахами :
1. Ціль гри – поставити мат королю супротивника.
2. Наявність одноіменних фігур, які так само переміщаються по дошці ( король, тура, офіцер ).
Різниця полягає в тому що:
3. Розміри дошки в сьоги 9х9.
4. В кожного гравця є по 20 фігур.
5. Коні та пішаки в сьоги переміщаються не зовсім так, як в шахах.
6. В сьоги немає королеви, але є золоті і срібні генерали та списи.
7. В шахах на останній горизонталі перетворюється тільки пішаки, а в сьоги на останніх трьох горизонталях перетворюються всі фігури
( для цього фігуру потрібно перевернути ) окрім короля та золотого генерала. Перетворення можливе при вході в зону перетворення, при ході в зоні перетворення, при виході з зони перетворення. Перетворення не є обов’язкове, якщо фігурою можна зробити хід. Забороняється зворотне перетворення.
Перетворені фігури на діаграмах показані з лівої сторони.
Перетворені тура та офіцер зберігають можливість ходити так, як до перетворення і набувають додаткових можливостей. Перетворену туру можна переміщати на одне поле по діагоналі, а перетворений офіцер - на одне поле по вертикалі або горизонталі.
Перетворені срібний генерал, кінь, спис та пішак набувають можливості золотого генерала.
8. В шахах побиті фігури вибувають з гри, а в сьоги вони попадають в резерв і надалі знову можуть прийняти участь в грі, але уже з іншої сторони.
Остання відмінність робить нічию в сьоги майже неможливою.
9. Запис ходів.
Фігури позначаються великими буквами латинського алфавіту:
K - король;
G - золотий генерал;
R - тура;
B - офіцер;
S - срібний генерал;
L - спис;
P - пішак;
+R - перетворена тура;
+B - перетворений офіцер;
+S - перетворений срібний генерал;
+ L - перетворений спис;
+P - перетворений пішак.
Для того щоб записати хід , потрібно записати позначення фігури та поле куди її поставили (K4h ; B2b ; L1e)
Взяття фігури противника позначається –х. (Gx4c ; Rx2c ; Px5d).
Якщо на одне і те ж поле можуть походити дві одинакові фігури , то потрібно вказувати і поле з якого фігура походила (G6i5h).
Перетворення фігури позначається - + (N5c+).
10. Виставляння фігур.
Побиті фігури попадають в полон і надалі їх можна використовувати для гри. Це означає , що в гравця є вибір – або походити однією із своїх фігур , які стоять на дошці , або взяти з резерву раніше побиту фігуру і виставити її на будь-яке вільне поле.
11. Забороняється:
- виставляти пішака на вертикаль де є свій не перетворений пішак ;
- виставленим пішаком ставити мат ;
- виставляти фігуру так , що в неї надалі не буде ходу ( пішака і спис на останню горизонталь , а кінь на дві останні горизонталі );
- виставляти перетворену фігуру.
Виставляння позначається -* (G*3b, R*5a).
12. Нічия.
Нічия призначається коли одна і та ж позиція повториться чотири рази.
Забороняється форсувати нічию вічним шахом. Якщо чотири рази повториться позиція в результаті серії шахів , то гравцю , який шахує зараховується поразка.
Інколи виникає ситуація коли два королі переміщаються в табір супротивника і неможливо поставити мат. В такому випадку підраховують очки за фігури , які стоять на дошці і знаходяться в резерві. За туру і офіцера нараховується по 5 очок , а за кожну іншу фігуру – 1 очко. Королі в підрахунку участі не приймають. Якщо в двох гравців сума очок 24 або більше очок , то призначається нічия. Якщо в одного з гравців менше ніж 24 очка , то йому зараховується поразка.
|